25 czerwca odbyła się uroczystość wbicia pierwszej łopaty pod budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Przybędza – Milówka (tzw. obejście Węgierskiej Górki). PBDiM Kobylarnia S.A. jest konsorcjantem konsorcjum realizującego ten kontrakt. Wartość zadania to niemal 1,4 mld zł brutto.
Umowę na zaprojektowanie i budowę tego 8,5-kilometrowego odcinka konsorcjum Kobylarni i Mirbudu podpisało 10 października ub. roku. Po etapie projektowania i przygotowania frontów robót właśnie rozpoczęły się prace związane z budową tego zadania. Budowa potrwa do sierpnia 2023 roku. Wartość kontraktu to 1 378 952 702,84 zł brutto.
25 czerwca na przyszłym węźle Przybędza odbyło się symboliczne „wbicie łopaty”.
- Na tę inwestycję mieszkańcy czekali od 20 lat. To dla mieszkańców Żywiecczyzny historyczna chwila. – mówił minister Adamczyk.
Aktualnie na budowie prowadzone są prace związane z usuwaniem humusu.
- Mamy nadzieję, że dzięki dobrej współpracy z wykonawcą i władzami lokalnymi będziemy mogli pojechać tą drogą w 2023 roku. – mówił dyrektor katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Marek Niełacny.
- Prace związane z drążeniem tuneli powinny się rozpocząć w ciągu najbliższych dwóch miesięcy. – dodał prezes MIRBUD S.A. Jerzy Mirgos.
Droga S1 na odcinku Przybędza – Milówka będzie biegła wzdłuż masywu Baraniej Góry i będzie poprowadzona estakadami oraz dwoma tunelami. Będzie posiadała dwa typy przekroju:
- jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku,
- dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Długość tuneli to ok. 830 m i 1000 m.
Węzły Przybędza i Milówka, wykonane częściowo w ramach budowy sąsiednich odcinków, rozbudowane zostaną o dodatkowe łącznice, umożliwiające pełne skomunikowanie z pozostałymi drogami.