Kobylarnia S.A. zbuduje turbinowe rondo na drodze wojewódzkiej nr 223 łączącej Bydgoszcz z trasą S5 w Białych Błotach. Inwestycja znacznie poprawi bezpieczeństwo i płynność ruchu. Jej koszt to blisko 19 mln zł.
Nowoczesne rondo zastąpi dwa zwykłe skrzyżowania znajdujące się obecnie w ciągu wojewódzkiej drogi. Będzie ono miało charakter ronda turbinowego. Kierujący, jeszcze przed wjazdem na skrzyżowanie, wybierają pas ruchu właściwy dla dalszego kierunku jazdy – później nie mają możliwości zmiany pasa z zewnętrznego na wewnętrzny lub odwrotnie. Ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym punkcie na rondzie, także przy zjeździe z niego, nie występują już punkty kolizyjne z innymi pojazdami.
- Jesteśmy dobrze przygotowani do sprawnej realizacji tego zadania – mówi prezes Kobylarnia S.A, Andrzej Ładyński. – W ubiegłym roku na zlecenie powiatu zrealizowaliśmy pierwszy etap inwestycji polegający m.in. na budowie odcinka drogi powiatowej w kierunku ronda. Dobrze znamy projekt i warunki gruntowe. Zdajemy sobie też sprawę z tego jak ważna jest to inwestycja dla mieszkańców i kierowców. Z tego odcinka drogi wojewódzkiej codziennie korzysta ponad 20 tysięcy pojazdów. Prowadzenie robót na tak ważnych arteriach i jednoczesne minimalizowanie utrudnień jest zawsze dużym wyzwaniem, któremu musimy sprostać.
Projekt ronda na drodze wojewódzkiej nr 223 zakłada wytyczenie dwóch pasów przeznaczonych m.in. do jazdy na wprost na najbardziej obciążonym kierunku Bydgoszcz-Białe Błota. Zaprojektowano również łącznicę pozwalającą na pominięcie wjazdu na rondo kierowcom skręcającym od strony ul. Szubińskiej w prawo w kierunku osiedla Miedzyń. Poza tym dobudowane zostaną chodniki i ścieżka rowerowa. Wokół ronda od strony północnej, zachodniej i południowej zaplanowano przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów. Droga wojewódzka zostanie przebudowana na odcinku 700 metrów i oświetlona. Powstanie też nowy 400-metrowy odcinek drogi gminnej (od ronda do przejazdu kolejowego).
Inwestorem jest Województwo Kujawsko-Pomorskie oraz gmina Białe Błota. Kobylarnia S.A. złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu na to zadanie. Umowę na realizację zwarto z końcem kwietnia. Przygotowywane jest tymczasowa organizacja ruchu na czas robót. Roboty budowlane zaczną się latem i zajmą około jednego roku.
To warto wiedzieć:
- 700 m to długość modernizowanego odcinka drogi nr 223 pod Bydgoszczą
- 48 metrów to średnica ronda
- 18,6 mln zł to koszt prac budowlanych