Coraz lepiej w terenie widać zarys północnej obwodnicy Inowrocławia. Najwięcej prac toczy się obecnie w obrębie węzła Sławęcinek oraz innych obiektów inżynierskich. Inwestycja o wartości blisko 94 mln zł pozwoli definitywnie wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta. Wcześniej firma Kobylarnia SA była zaangażowana w budowę pierwszego etapu obwodnicy po wschodniej stronie uzdrowiska.
Obwodnica Inowrocławia oprócz budowy trasy ekspresowej S5 to największe zadanie realizowane na drogach województwa kujawsko-pomorskiego. W latach 2014-2017 w ramach pierwszego etapu powstał odcinek o długości 19 kilometrów omijający miasto od strony wschodniej. Teraz powstaje 5-kilometrowy odcinek od strony północnej. Jego zadaniem jest wyprowadzenie tranzytu korzystającego z drogi krajowej nr 25, komunikującej m.in. Bydgoszcz z Koninem i Kaliszem.
- Inwestycja realizowana jest w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Główne prace budowlane rozpoczęły się wiosną tego roku. Wykonano już większość robót ziemnych oraz związanych z przebudową uzbrojenia podziemnego. Obecnie prace skupiają się na dokończeniu obiektów inżynierskich - wyjaśnia prezes firmy Kobylarnia S.A. Andrzej Ładyński.
W Sławęcinku powstaje węzeł drogowy, który umożliwi bezkolizyjne połączenie obwodnicy z istniejącą drogą krajową nr 25 w kierunku Bydgoszczy. Rozpoczęło się między innymi ustawianie rusztowań i montaż deskowań niezbędnych do zabetonowania ustroju nośnego. Wcześniej wykonano też pierwsze warstwy bitumiczne na odcinku obwodnicy, który znajdzie się pod wiaduktem. Prawie cały węzeł powstaje po wschodniej stronie istniejącej drogi, dzięki czemu na ważnej trasie nie występują większe utrudnienia. Jezdnia jest jedynie zawężona w okolicach skrzyżowania z drogą lokalną na Strzemkowo.
Na pozostałych obiektach również trwają zaawansowane prace. Gotowe są filary i przyczółki obiektu nad linią kolejową w kierunku Bydgoszczy i drogą dojazdową , a przy obiekcie nad linią kolejową do Torunia trwają jeszcze prace związane z betonowaniem przyczółków. W najbliższych miesiącach przy sprzyjających warunkach wykonane zostaną ustroje nośne wiaduktu w ciągu drogi lokalnej do Gnojna oraz w ciągu obwodnicy nad drogą w kierunku Orłowa.
W zakres zadania wchodzi także przebudowa przyległych dróg lokalnych, oświetlenia, odwodnienia oraz budowa odcinków chodników i zatok autobusowych. Zakończenie wszystkich prac i oddanie trasy do użytku planowane jest jesienią przyszłego roku. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Za prace budowlane wraz z firmą KobylarniaS.A odpowiada również Mirbud S.A.
To warto wiedzieć:
- 93,97 mln zł to koszt II etapu obwodnicy realizowanego przez spółkę „Kobylarnia”
- 4,88 km liczyć ma dwujezdniowa nowa trasa omijająca Inowrocław od północy
- 42 procent to wskaźnik zaawansowania prac budowlanych