Pierwsza z czterech naw tuneli w ciągu drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka na Żywiecczyźnie (tzw. obejście Węgierskiej Górki) została przebita.
To nawa, w której pobiegnie jezdnia z południa w kierunku Żywca, nosząca oznaczenie TD1.2. W listopadzie przebita zostanie sąsiednia nawa, TD1.1 i tym samym w pierwszym z dwóch tuneli w masywie Baraniej Góry skupimy się na wykonaniu obudowy. Trwa drążenie obu naw drugiego, dłuższego tunelu TD2.
10 października 2019 r. podpisaliśmy umowę z GDDKiA na zaprojektowanie i wybudowanie nowego 8,5-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1. Ponad połowa jej długości przypada na obiekty inżynierskie. Do najważniejszych należą dwa tunele i prawie kilometrowa estakada w Węgierskiej Górce nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona. Najtrudniejszą cześć prac budowalnych stanowi wybudowanie dwóch dwunawowych tuneli drogowych. Pierwszy tunel, TD1, o długości ponad 830 m umiejscowiony jest w rejonie wschodniego stoku wzniesienia Glinne. Drugi, TD2, o długości ok. 1000 m umiejscowiony jest w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek i częściowo północno - wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania - Białożyński Groń. Przy drążeniu tunelu TD1 przebito już nawę TD1.2 dla jezdni w kierunku Żywca. Teraz prace na tej nawie skupią się na wydrążeniu całego przekroju i budowie obudowy zasadniczej. W sąsiedniej nawie TD1.1, drążonej dotychczas z jednej strony, w październiku rozpoczęto prace na drugim przodku. Obecnie na jezdni w kierunku Zwardonia doszliśmy w górotworze na długości około 728 m, a przebicie nastąpi jeszcze w listopadzie br.
Przy drążeniu tunelu TD2 we wzniesieniu Białożyński Groń, na jezdni w kierunku Zwardonia (nawa TD2.1) doszliśmy do prawie 140 m od strony portalu północnego i prawie 300 m od strony portalu południowego. Z kolei na jezdni w kierunku Żywca (TD2.2) do prawie 120 m od strony północnej i ponad 200 m od strony portalu południowego. W międzyczasie wykonano już prawie 1,302 mln m3 wykopów i 215 tys. m3 nasypów przy budowie korony drogi. Trwają również intensywne prace przy wznoszeniu obiektów mostowych.
Zakończenie inwestycji zaplanowano na III kwartał 2024 roku. Wykonawcą odcinka jest konsorcjum Grupy Kapitałowej MIRBUD: MIRBUD S.A. (lider) oraz KOBYLARNIA S.A. (partner).
S1 na odcinku Przybędza - Milówka, o łącznej długości 8,5 km, będzie posiadała dwa typy przekroju: jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku, dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
NATM czyli Nowa Austriacka Metoda Górnicza
Polega ona na tym, że drążenie nie jest wykonywane całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu. W zależności od odkształceń górotworu, który będzie nieustannie drobiazgowo monitorowany i związanych z nimi naprężeń na bieżąco musi być dopasowany typ zabezpieczeń drążonego otworu. Metoda NATM przewiduje wykonanie wstępnej obudowy z betonu zbrojonego, a w przypadku słabszej części górotworu dodatkowo wzmacnianej przy pomocy gwoździ i kotew. Docelowy kształt tunelu uzyskany zostanie po wykonaniu obudowy stałej z betonu zbrojonego.
Technologie, które stosuje się dla drążenia tuneli metodą tradycyjną, czyli taką jaka jest stosowana na tuneli budowany w ciągu drogi ekspresowej S1 w Węgierskiej Górce to m.in.: drążenie z wykorzystaniem koparek wyposażonych w młoty hydrauliczne, w młoty typu ripper, w urządzenia typu freza uruchamiane przez wysięgnik teleskopowy, drążenie z zastosowaniem materiałów wybuchowych z zapalnikami z opóźnionym zapłonem. Wybór technologii uzależniony jest od występujących na danym obszarze gruntów. Obecnie drążenie tuneli prowadzone jest za pomocą koparek tunelowych bez użycia materiałów wybuchowych.