Otwarcie obwodnicy Inowrocławia

W środę (30 października) otwarta dla ruchu została północna część obwodnicy Inowrocławia. Inwestycja o wartości około 99,2 mln zł brutto pozwoliła na całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta. Za realizację prac odpowiadało konsorcjum firm, któremu liderowała Kobylarnia S.A

- To kolejna ważna inwestycja na drogach krajowych, gdzie mogliśmy wykorzystać potencjał naszej firmy – mówi prezes firmy Kobylarnia S.A. Andrzej Ładyński. – Szczególną satysfakcję sprawia fakt, że mimo dodatkowych prac oddajemy zadanie w umownym terminie. Jestem przekonany, że kompletna obwodnica Inowrocławia nie tylko wyprowadzi tranzyt z uzdrowiskowego miasta, ale również znacząco podniesie bezpieczeństwo wszystkich kierowców poruszających się na trasie Bydgoszcz-Konin.

Obwodnica Inowrocławia oprócz budowy trasy ekspresowej  S5 to największe zadanie realizowane na drogach województwa kujawsko-pomorskiego. W latach 2014-2017 w ramach pierwszego etapu budowy powstał odcinek o długości przeszło 18 kilometrów omijający miasto od strony wschodniej. W ciągu ostatnich dwóch lat zbudowaliśmy natomiast dwujezdniowy, 5-kilometrowy odcinek drogi od strony północnej. Jego zadaniem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego korzystającego z drogi krajowej nr 25, komunikującej m.in. Koszalin, Bydgoszcz, Konin i Kalisz.

Inwestycję realizowaliśmy w trybie „projektuj i buduj”. Zasadnicze prace budowlane rozpoczęliśmy w 2018 roku. W ramach inwestycji zbudowaliśmy dwupoziomowy węzeł drogowy „Sławęcinek”, umożliwiający dojazd do Inowrocławia od strony północnej. Poza tym wznieśliśmy 4 inne obiekty inżynierskie, w tym dwa wiadukty nad liniami kolejowymi. Przebudowaliśmy przyległe drogi. Wyremontowaliśmy również odcinek starej drogi krajowej nr 25. W obrębie węzła Sławęcinek zbudowaliśmy nowe chodniki i zatoki autobusowe. Wykonaliśmy urządzenia ochrony środowiska (m.in. ekrany akustyczne). W zakres inwestycji wchodziła też przebudowa oświetlenia, i odwodnienia oraz wyposażenie trasy w stacje pogodowe i monitoring. Inwestorem była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wykonawcą odpowiedzialnym za wszystkie prace projektowe i budowlane była firma PBDiM Kobylarnia S.A. działająca w grupie kapitałowej Mirbud.

 

To warto wiedzieć:

  • 99,2 mln zł to koszt brutto II etapu obwodnicy realizowanego przez firmę Kobylarnia S.A.
  • 4,88 km liczy nowa dwujezdniowa trasa omijająca Inowrocław od północy
  • 2 pasy ruchu w każdym kierunku (2 jezdnie)