Kobylarnia SA podwoi portfel zamówień

Kobylarnia SA w ostatnich miesiącach sfinalizowała szereg trudnych kontraktów. Część dróg oddana została do użytku jeszcze przed umownymi terminami zakończenia prac. Spółka wchodzi w 2020 rok z dużym portfelem zamówień o wartości 638 mln zł netto. Wszystko wskazuje, że wzrośnie on wkrótce o ponad miliard złotych.

Mijający rok dla Kobylarnia SA to przede wszystkim finalizowanie ważnych zadań na drogach krajowych.

Determinacja doceniana przez zarządców dróg i kierowców

W Kujawsko-Pomorskiem spółka jako pierwszy z 7 podmiotów oddała do użytku swój odcinek drogi ekspresowej S5. W ramach zadania wybudowano, oprócz 25-kilometrowego odcinka dwujezdniowej trasy, m.in. cztery dwupoziomowe węzły komunikacyjne, 16 obiektów inżynierskich, dwa miejsca obsługi podróżnych, miejsca do kontroli i ważenia pojazdów dla policji i inspektorów transportu drogowego oraz szereg odcinków dróg poprzecznych.

- Prace rozpoczęliśmy w 2017 roku.  W tym czasie zaskoczył nas, podobnie jak wielu innych wykonawców, potężny wzrost cen materiałów i usług. Od początku podejmowaliśmy jednak szereg działań, aby sprostać także temu wyzwaniu. Dzięki takiej postawie i determinacji kierowcy otrzymali do dyspozycji jeszcze przed Świętami kolejny kluczowy odcinek drogi ekspresowej S5. To o 4 miesiące wcześniej niż wynikałoby to z umowy – podkreśla prezes Kobylarnia SA Andrzej Ładyński.  

W październiku zakończyły się prace przy północnej obwodnicy Inowrocławia. Był to drugi etap inwestycji, który pozwolił definitywnie wyprowadzić ruch tranzytowy z dużego miasta na Kujawach. W ramach zadania budowaliśmy dwujezdniową drogę o długości 5 kilometrów  z węzłem drogowym w Sławęcinku.

- Pomimo niespodziewanej kolizji z przebiegającymi przez teren budowy rurociągami Zakładów Soda-Polska inwestycja zakończyła się w umownym terminie. Kontrakt o wartości blisko 100 mln zł zrealizowaliśmy w trybie „zaprojektuj i wybuduj” – dodaje Andrzej Ładyński.

W grudniu Kobylarnia SA cztery miesiące przed terminem kontraktowym zakończyła prace przy budowie obwodnicy Bolkowa. W ramach zadania powstała obwodnica o długości około 7,8 km, z tego w nowym śladzie na odcinku ok. 5,7 km. Wykonano również przebudowę i rozbudowę drogi krajowej nr 5 na odcinku o długości ok. 2,1 km, która umożliwia połączenie drogi ekspresowej S3 z drogą krajową nr3. Zbudowaliśmy węzeł drogowy , trzy skrzyżowania jednopoziomowe, sześć obiektów inżynierski w ciągu drogi, tj. trzy estakady o łącznej długości ok. 800 metrów i 3 wiadukty. Kierowcy podróżujący w kierunku Jeleniej Góry oraz przejść granicznych w Lubawce i Jakuszycach omijają dzięki tej inwestycji centrum historycznego miasta. Obwodnica Bolkowa to również jeden z trudnych kontraktów, z 2016 roku realizowany w formule zaprojektuj i wybuduj, który nie uwzględniał skokowego wzrostu cen materiałów i usług budowlanych.

Ambitne inwestycje na wojewódzkich drogach

Szereg prac spółka prowadziła na drogach wojewódzkich. W czerwcu w Bydgoszczy zakończyła się  budowa II etapu Trasy Uniwersyteckiej. Kompletna arteria pozwoliła połączyć północne i południowe osiedla miasta oraz ułatwiła dojazd do Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego.

- Inwestycja polegała na budowie nowego odcinka dwujezdniowej drogi na osiedlu Wzgórze Wolności, budowie wiaduktu oraz modernizacji odcinka ulicy Glinki. Zbudowaliśmy nowe ronda, drogi rowerowe i przebudowaliśmy infrastrukturę podziemną. Była to również inwestycja pełna wyzwań. Podpisując umowę liczyliśmy na sfinalizowanie zadania w ciągu jednego roku. Tymczasem w trakcie realizacji kontraktu inwestor musiał zlecać dodatkowe prace przy przekładaniu gazociągu i co ważniejsze nie pozyskał w zakładanym terminie działek niezbędnych do budowy. W efekcie musieliśmy zarządzać dużym placem budowy aż przez dwa lata. Dlatego podjęliśmy kroki prawne mające zrekompensować koszty związane dłuższym czasem realizacji zadania i pracami dodatkowymi – wyjaśnia Andrzej Ładyński.

 Jesienią przekazana została inwestorowi obwodnica Gąbina. To trasa o długości ponad 4,5 km omijająca miasto od południa. Poza tym powstały nowe drogi dojazdowe, chodniki, ścieżki rowerowe oraz trzy skrzyżowania z ruchem okrężnym. Inwestycja pochłonęła blisko 37 mln zł.

Jesień z nowymi kontraktami

W nowy roku spółka wchodzi z portfelem wielu nowych dużych kontraktów. Pozyskane zamówienia pozwolą wykorzystać stale rosnący potencjał firmy.  Dominują wśród nich przede wszystkim kontrakty związane z budową tras szybkiego ruchu.

W listopadzie Kobylarnia SA podpisała kontrakt na przebudowę 22-kilometrowego odcinka DK nr 18. Inwestycja polegać będzie między innymi na  przebudowie południowej jezdni wraz z budową węzła autostradowego Żary Południe (obecnie ma on formę półkoniczyny). Powstaną też nowe obiekty inżynierskie (trzy wiadukty, trzy przejścia dla zwierząt nad autostradą, most oraz przejście pod autostradą). Koszt inwestycji to 254 mln zł.

Z końcem grudnia spółka zawarła umowę na budowę obwodnic I odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia. Zaprojektowany i zbudowany zostanie odcinek dwujezdniowej drogi krajowej nr 78 o długości 17,7 km, który połączy istniejącą obwodnicę Siewierza i ominie od południa oba miasta. Po zakończeniu budowy miejscowości te zostaną skomunikowane z lotniskiem w Pyrzowicach, ale przede wszystkim inwestycja wyprowadzi ruch tranzytowy z centrów Poręby i Zawiercia. Wartość kontraktu to blisko 415 mln zł.

Megakontrakty we współpracy z Mirbudem

Warto podkreślić, że Kobylarnia SA w kilku innych inwestycjach związanych z budową dróg szybkiego ruchu będzie realizować szereg prac jako partner kilku konsorcjów wykonawczych zbudowanych przez Mirbud SA. W ten sposób potencjał kujawsko-pomorskiej firmy zostanie wykorzystany przy megakontraktach związanych z budową 70 kilometrów autostrady  A1 pomiędzy Piotrkowem Kujawskim i Kamieńskiem oraz tuneli na trasie S1 na Żywiecczyźnie, które są częścią obejścia Węgierskiej Górki o długości 8,5 km. Poza tym obie spółki wchodzące w skład grupy kapitałowej Mirbud mają zaprojektować i zbudować 25-kilometrową obwodnicę Olesna, która stanie się częścią trasy ekspresowej S11 na Opolszczyźnie. Łączna wartość tych trzech kontraktów to blisko 3 mld zł.

Korzystny początek nowego roku

Nowy rok dla  Kobylarni SA zaczyna się wyjątkowo korzystnie. Oferty kujawsko-pomorskiej spółki zostały uznane za najkorzystniejsze w dużych przetargach związanych z budową kolejnych odcinków tras szybkiego ruch. Trwają przygotowania do podpisania kontraktów o wartości 1,4 miliarda złotych. Jej oferty zostały uznane za najkorzystniejsze między innymi w przypadku budowy:

  • drogi ekspresowej S5 (Bydgoszcz Błonie-Szubin, dł. 9.6km, 360 mln zł)
  • drogi ekspresowej S11 (Koszalin Południe – Bobolice, dł. 11,6 km, 450 mln zł)
  • drogi ekspresowej S5 (Bydgoszcz Północ-Świecie Południe, dł. 22,4 km, 583 mln zł)

Na obu odcinkach drogi ekspresowej S5 wcześniej działały inne podmioty, które nie poradziły sobie ze sprawną realizacją ważnej inwestycji. Skutkowało to odstąpieniem od umowy przez GDDKiA, koniecznością ogłoszenia nowych przetargów  i w efekcie dłuższym czasem realizacji.