Po wielu miesiącach opóźnienia konsorcjum firm KOBYLARNIA S.A. i MIRBUD S.A. otrzymało wreszcie decyzję ZRID na realizację budowy obwodnicy Poręby i Zawiercia w Śląskiem. Prace budowlane ruszą w najbliższym czasie.
Umowę na realizację tego zadania podpisano w grudniu 2019 roku. Inwestycja realizowana przez Konsorcjum przewiduje zaprojektowanie i budowę odcinka obwodnicy w ciągu drogi krajowej 78 od miejscowości Siewierz, przez Porębę, do zawierciańskiej dzielnicy Kromołów o długości niespełna 18 km. Wartość zadania to 414,7 mln złotych.
Pierwotnie termin realizacji zadania przewidziano na kwiecień 2023 roku, jednakże w trakcie okresu projektowania inwestycja napotkała trudności w uzyskaniu decyzji ZRID, o wydanie której wniosek złożono już w październiku 2020 roku. Na czas trwania procedury wydawania decyzji ZRID wpływ miały trzy czynniki:
- kilkumiesięczny okres wydania pozwolenia wodnoprawnego przez PGW Wody Polskie,
- kilkumiesięczna procedura wydawania przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Katowicach (RDOŚ) postanowienia z ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko oraz konieczność dokonania korekt rozwiązań projektowych wynikających z uwag RDOŚ,
- brak ostatecznej decyzji lokalizacyjnej dla linii kolejowej nr 182 Zawiercie - Tarnowskie Góry.
Brak pozwolenia wodnoprawnego uniemożliwiło Wojewodzie Śląskiemu wszczęcie procedury wydawania decyzji. Uwagi RDOŚ do raportu z ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko wpłynęły na konieczność wprowadzenia korekt rozwiązań projektowych, m.in. w zakresie ekranów akustycznych i przejść dla zwierząt. Wydłużyło to procedurę wydawania postanowienia, która miała wpływ na termin wydania decyzji ZRID. Natomiast wydanie ostatecznej decyzji lokalizacyjnej dla LK182 wymusiło dokonanie korekty treści wniosku o ZRID oraz projektu budowlanego.
Po powyższych perturbacjach ostatecznie 28 lutego 2022 roku Wojewoda Śląski wydał Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej. Konsorcjum Kobylarni i Mirbudu ma więc zielone światło do przystąpienia do prac przygotowawczych, które ruszą niezwłocznie po przekazaniu placu budowy.
W związku z przedłużającym się procesem wydania decyzji wykonawca złożył do Zamawiającego, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, roszczenie terminowe, które po jego rozpatrzeniu najprawdopodobniej będzie skutkować wyznaczeniem nowego terminu realizacji inwestycji.
Obwodnica Poręby i Zawiercia w ciagu drogi krajowej nr 78 będzie miała układ dwujezdniowy i połączy się z już funkcjonującą obwodnicą Siewierza. DK78 komunikuje sąsiadujące miejscowości m.in. z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Dzięki nowemu przebiegowi drogi, tranzyt ominie centra miast, jednocześnie poprawiając warunki życia mieszkańców.
Poniżej prezentujemy wizualizację inwestycji:
[źródło: GDDKiA Katowice]